Pas op met voorjaarsgras

Pas op met voorjaarsgras. Het bevat veel suiker en weinig vezels. In het voorjaar zit er extra veel suiker in het gras. Zeker als de nachten koud zijn en overdag zon, is het oppassen. Gras bevat gemiddeld 10% suiker per kg droge stof, maar in het voorjaar kan dit wel oplopen tot 20%.

Wat kun je doen?
Laat je paard bij voorkeur ’s nachts of vroeg in de ochtend buiten lopen. De suikergehaltes zijn het laagst bij donker somber weer en gedurende de nacht of de vroege ochtend. Daarnaast groeit gras ’s nachts en verbruikt zo suikers waardoor er ‘ochtends ook minder suiker in het gras zit. Maar let op: is er nachtvorst geweest dan heeft het gras ’s nachts niet kunnen groeien en bevat dus nog steeds veel suiker.

In een stresssituatie, zoals droogte, extreme hitte, of nachtvorst kunnen de suikers die geproduceerd worden niet omgezet worden in vezels voor groei en blijven de suikergehalte in de plant relatief hoog. Dan bevat het gras in de ochtend nog veel suikers.

Hoe meer het gras uitgegroeid is hoe beter. Kort gras en zeker na nachtvorst is gestrest en bevat extra suiker. Ook andere stressfactoren kunnen zorgen voor extra suiker in het gras zoals droogte of extreme hitte

Zorg ook voor een geleidelijke overgang. Heeft je paard de hele winter op stal gestaan, zet hem dan niet ineens 24/7 in sappig gras. Die overgang is te groot. Doe het geleidelijk aan met elke dag een beetje langer in de wei.

Blijf hooi bijvoeren voor extra structuur. Denk niet… het gras groeit lekker, hij heeft genoeg, juist de vezels in hooi zijn nu belangrijk voor je paard.

Voer eventueel een handje Metazoa grove luzerne bij zodat je paard wat meer structuurrijk voedsel krijgt.

Let goed op de gezondheid van je paard. Te dik is niet goed en in sommige gevallen zelfs gevaarlijk, je paard kan insulineresistentie krijgen of hoefbevangen raken.

cropped-IMG_7456